Питання легалізації зайнятості та заробітної плати населення було і залишається надзвичайно актуальним, оскільки саме від величини страхового стажу та розміру офіційної заробітної плати, з якої сплачені внески залежить рівень соціального та пенсійного захисту людини.
Прозора заробітна плата є одним із резервів наповнення бюджету міста. Згідно з ухваленим Законом «Про Державний бюджет України на 2019 рік» мінімальна заробітна плата у 2019 році становить з 01.01.2019 у місячному розмірі – 4173 грн. та у погодинному розмірі – 25,13 грн. Відносини в галузі оплати праці в Україні регулюються більш ніж двома десятками законодавчих і нормативно-правових актів. Основним законодавчим актом є Конституція України, на якій базується все законодавство, у тому числі і законодавство про працю. Статтями 43-46 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на працю, відпочинок, соціальний захист, безпечні і здорові умови праці та заробітну плату, не нижче встановленого законодавством мінімуму. Відповідно до статті 95 Кодексу законів про працю України, мінімальна заробітна плата - це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці. Мінімальна заробітна плата встановлюється одночасно в місячному та погодинному розмірах.
Розмір мінімальної заробітної плати встановлюється і переглядається відповідно до статей 9 і 10 Закону України "Про оплату праці" та не може бути нижчим від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці. Керівники підприємств, при виплаті заробітної плати повинні дотримуватись чинного законодавства, нести відповідальність за навмисне ухилення від сплати податків і норм законодавства щодо виплати заробітної плати. Трудові відносини роботодавця із працівником розпочинаються із укладання трудового договору, який оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу. Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 року №413 «Про порядок повідомлення Держаній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу» відповідно до частини третьої статті 24 Кодексу законів про працю України передбачено, що повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів:
засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п’ятьма особами.
З метою легалізації тіньової зайнятості населення в місті розпорядженням міського голови від 25 липня 2019 року №98-в затверджено склад робочої групи по легалізації заробітної плати та зайнятості населення, до якого входять представники Миргородського управління ГУ ДФС у Полтавській області, управління соціального захисту населення міської ради, Управління Держпраці у Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Миргородської міськрайонної філії Полтавського обласного центру зайнятості, Миргородського відділу поліції ГУНП в Полтавській області, голова об’єднаного профспілкового комітету працівників торгівлі, громадського харчування та сфери послуг та голова об’єднання роботодавців. Впродовж поточного року робочою групою по легалізації заробітної плати та зайнятості населення міста проведено 10 рейдів, спостережено 64 суб’єкти господарської діяльності, виявлено 10 найманих працівників, які працювали без належного оформлення трудових відносин. До Управління Держпраці у Полтавській області направлено матеріали по 7 суб’єктах господарської діяльності для вжиття заходів у межах наданих повноважень та 7 матеріалів до Головного управління ДФС у Полтавській області. З метою подолання неформальних трудових відносин під час проведення спостережень суб’єктів господарської діяльності проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота щодо переваг легальної зайнятості та вимог чинного законодавства стосовно укладення роботодавцями трудових відносин з найманими працівниками. За результатами проведеної роботи та згідно даних Миргородського управління ГУ ДФС у Полтавській області у добровільному порядку суб’єктами господарської діяльності легалізовано 554 робочих місця. Значна частина роботодавців усвідомлює важливість легальної виплати заробітної плати і працює в законодавчому полі, але є випадки, коли роботодавці навмисно чи несвідомо допускають порушення чинного законодавства. Відповідно до статті 265 Кодексу законів про працю України винні в порушенні законодавства про працю юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу від 4 тисяч 173 гривень аж до 417300 тисяч гривень, тобто до ста мінімальних зарплат у разі: - фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (125190 грн.);
- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (12519 грн.);
- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (41730 грн.). Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю. Роботодавцям варто пам’ятати: рівень соціального захисту найманих працівників значною мірою залежить від офіційного розміру їхньої заробітної плати. Адже йдеться не лише про майбутнє пенсійне забезпечення, а й про всі соціальні гарантії та виплати, які існують у державі.
Тому ті, хто намагається мінімізувати витрати, використовуючи працю громадян без оформлення трудових відносин, мають негайно вжити всіх необхідних заходів і усунути порушення в найкоротший термін. Інакше доведеться витрачатись набагато більше, ніж сплачувати податки за легально працевлаштованого працівника, нести суттєві збитки через сплату колосальних штрафів. Тому нагадуємо роботодавцям, якщо маєте неоформлених працівників – оформляйте з ними належним чином трудові відносини, що дозволить зняти соціальну напругу, а їм отримати соціальну підтримку.
Начальник відділу праці
УСЗН Миргородської міської ради
Т. М. Овлах