2024 рік
До уваги роботодавців: нова форма повідомлення про прийняття працівника на роботу
Головне управління ДПС у Полтавській області повідомляє, що Кабінетом Міністрів України Постановою від 23 серпня 2024 року № 967 (далі – Постанова № 967) внесено зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 413 «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту» (із змінами). Постановою № 967 затверджено нову форму повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/припинення трудового договору з домашнім працівником.
Повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою (крім повідомлення про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації) та/або резидентом Дія Сіті до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а фізичною особою, яка уклала трудовий договір з домашнім працівником — за її податковою адресою (місцем проживання) за формою згідно з додатком 1. Повідомлення подається до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором та/або до початку виконання робіт (надання послуг) гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті засобами електронного зв’язку з використанням електронного підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу.
У разі припинення трудового договору з домашнім працівником, фізична особа, яка уклала з ним трудовий договір, повідомляє територіальний орган Державної податкової служби за місцем її податкової адреси (місцем проживання) про факт і підстави припинення укладеного з домашнім працівником трудового договору за формою згідно з додатком 2 протягом трьох днів з дня його звільнення.
Зміни, внесені Постановою № 967, дозволяють фізичним особам, які уклали трудові договори з домашніми працівниками, подавати відповідні повідомлення до територіальних органів за встановленими формами. Завантажити бланки повідомлення можна за посиланням .
Як здійснити зміну групи платника єдиного податку
Головне управління ДПС у Полтавській області повідомляє, що ФОП на спрощеній системі оподаткування може змінити групу платника єдиного податку за умови, що він відповідає критеріям обраної групи, у підприємця не має податкової заборгованості та не перевищено ліміт річного доходу.
Для переходу на іншу групу потрібно подати до ДПС заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з відміткою про зміну групи та ставки податку.
Заяву необхідно подати не пізніше, ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу у такі терміни:
– із 1 січня — заяву потрібно подати до 16 грудня;
– із 1 квітня — до 16 березня;
– із 1 липня — до 15 червня;
– із 1 жовтня — до 15 вересня.
Заяву можна подати в електронному вигляді або роздрукувати та подати до податкової служби у паперовому вигляді.
Як здійснити перехід із загальної системи оподаткування на 3 групу (5%)?
Перейти можна з початку наступного кварталу. Для цього, за 15 календарних днів до початку наступного кварталу, потрібно подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування з відміткою про перехід.
Перехід новоствореного ФОП із загальної системи на єдиний податок.
Якщо під час реєстрації ФОП, ви не поставили відмітку про обрання спрощеної системи у реєстраційній формі, потрібно окремо подати заяву про перехід на спрощену систему.
Заява подається у наступні строки:
- для переходу на першу-другу групу єдиного податку заява подається до кінця місяця в якому відбулася реєстрація ФОП. На єдиний податок переведуть з першого числа наступного місяця;
- для переходу на третю групу 5% заяву потрібно подати протягом 10 днів із дати реєстрації. На єдиний податок переведуть з дати державної реєстрації.
До уваги платників: при сплаті податкового боргу/заборгованості з єдиного внеску заповнюється код виду сплати – 140
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що відповідно до Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої Постановою Правління Національного банку України 29.07.2022 року № 163 (далі – Постанова № 163) платник ініціює будь-який переказ коштів шляхом формування та подання надавачу платіжних послуг (банку) відповідної платіжної інструкції.
Згідно з абзацом першим п. 37 Постанови № 163 одним із обов‘язкових реквізитів платіжної інструкції є «Призначення платежу».
Платник заповнює реквізит «Призначення платежу» платіжної інструкції так, щоб надавати отримувачу коштів повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється платіжна операція (абзац перший п. 41 Постанови № 163).
Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 23 березня 2023 року № 148 (далі – Порядок).
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Порядку під час сплати податків, зборів, єдиного внеску на бюджетні/небюджетні рахунки платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнює такі поля:
«Код виду сплати» - платник заповнює код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати, які використовуються платниками, згідно з додатком 1 до Порядку, а саме (при сплаті податкового боргу/заборгованості з єдиного внеску): 140 - Сплата коштів у рахунок погашення податкового боргу / заборгованості з єдиного внеску/грошових зобов’язань;
«Додаткова інформація запису» - платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі.
Приклади заповнення поля «Призначення платежу» при погашенні податкового боргу/заборгованості з єдиного внеску:
Код виду сплати: Додаткова інформація запису
140 Погашення податкового боргу з (назва податку)
140 Погашення заборгованості з єдиного внеску
Шеринг копій цифрових документів за допомогою застосунку Дія
Головне управління ДПС у Полтавській області повідомляє, що Державною податковою службою України забезпечено підключення інформаційно – комунікаційних систем ДПС до порталу Дія та розроблено програмне забезпечення, за допомогою якого посадовими особами ДПС під час надання адміністративних послуг (зокрема, під час проведення процедур реєстрації, внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, а також під час видачі документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, та відомостей з Державного реєстру) у Центрах обслуговування платників здійснюється отримання (шеринг) електронних копій цифрових документів.
Шеринг документів – це отримання копій цифрових документів у систему державного органу за допомогою застосунку Дія. Такі копії є у форматі pdf-файлів та поля з метаданими.
Користувач Дії може поділитися копіями таких документів:
- Біометричні паспорти: ID-картка, закордонний паспорт.
- Довідка ВПО.
- Свідоцтво про народження дитини.
- Посвідчення водія.
- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.
Паспорти-книжечки зразка 1994 року та небіометричні закордонні паспорти, видані до 2015 року, не відображаються в Дії.
Під час шерингу копії цифрового паспорта передаються паспортні дані, РНОКПП та місце реєстрації проживання.
Як відбувається шеринг документів у територіальних органах ДПС?
Фізична особа – користувач Дії при особистому відвідуванні центру обслуговування платників ДПС, де отримується адміністративна послуга, може поділитися цифровою копією документа зі смартфона:
- Тисне на цифровий документ у застосунку Дія, щоб згенерувати штрихкод на зворотному боці картки документа.
- Співробітник територіального органу ДПС вносить в інформаційну систему ДПС 13-значний код, указаний під штрихкодом.
- Користувачу у застосунок Дія надходить запит на надання копій цифрових документів.
- Користувач підтверджує передачу копій Дія.Підписом.
- У разі успішного накладення підпису копії документів будуть надіслані в систему ДПС.
- Система ДПС отримує цифрові копії у форматі підписаного pdf та метаданих (json).
Чому це безпечно?
- Дані передаються лише в зашифрованому вигляді та можуть бути розшифровані (отже, прочитані та оброблені) лише тим органом, який їх запитав у користувача.
- Зашифрований пакет з даними надсилається на сервер органу лише після дозволу користувача, який він надає в застосунку Дія безпосередньо перед відправленням.
- Кожна цифрова копія документа містить інформацію про отримувача, його відділення та дату її формування.
- Органом забезпечується дотримання вимог законодавства про захист персональних даних.
Для Державної податкової служби на сьогодні пріоритетом залишається розвиток сервісної складової та цифровізація послуг для платників. Державна податкова служба бере активну участь у цифровій трансформації України. Саме тому всі ініціативи інших органів державної влади, які дозволяють полегшити платникам податків (громадянам) процес отримання послуг, завжди підтримуються.
Чат-бот «StopViolationBot» – можливість повідомити про порушення податкового законодавства
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує громадянам про можливість у будь-який час доби, 24/7 та в будь-якому місці, повідомляти податкову службу через чат-бот «StopViolationBot» в месенджері Telegram про відомі факти порушень законодавства, зокрема, щодо:
незастосування РРО/ПРРО, невидачу чеків;
відмову у розрахунку банківською карткою;
завищення цін на продовольчі товари, лікарські засоби;
неоформлення трудових відносин з найманими працівниками;
здійснення господарської діяльності без державної реєстрації.
Повідомити ДПС про такі факти можливо перейшовши за посиланням:
Чат-бот ДПС «StopViolationBot»
Інформація, отримана через чат-бот «StopViolationBot», про можливі порушення платниками податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, досліджується та перевіряється працівниками податкових органів, а у випадку підтвердження наданої інформації вживаються відповідні заходи реагування, в тому числі перевірки.
Навчаєтеся на військовій кафедрі? Скористайтеся правом на податкову знижку!
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що відповідно до ст. 166 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі – ПКУ), платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки, визначений пунктом 166.3 статті 166 ПКУ.
До даного переліку включається, зокрема сума коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти таким платником податку та/або членом його сім’ї першого ступеня споріднення та/або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, або яку влаштовано до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою.
Згідно чинного законодавства, платник податку, який навчається на військовій кафедрі навчального закладу, є здобувачем професійної військової освіти, тому має право на податкову знижку у зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року на суму витрат, понесених ним на користь закладу освіти за навчання на військовій кафедрі.
Фізична особа – платник податку на доходи фізичних осіб, яка має право скористатися податковою знижкою щодо суми коштів, сплачених за навчання, зобов’язана подати до контролюючого органу разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи такі документи:
- копії платіжних та розрахункових документів (квитанції, фіскальні чеки, прибуткові касові ордери, що ідентифікують надавача послуг і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх отримувача);
- копію договору з навчальним закладом, в якому обов’язково повинно бути відображено:
заклад освіти – надавача послуг і здобувача освіти – отримувача послуг,
вартість таких послуг і строк оплати за такі послуги;
- довідку про отримані у звітному році доходи;
- документи, які підтверджують ступінь споріднення (у разі компенсації вартості здобуття дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти члена сім’ї першого ступеня споріднення), тощо.
Звертаємо увагу, що з метою використання права на податкову знижку, податкова декларація про майновий стан і доходи надається до податкового органу по 31 грудня включно року, наступного за звітним.
До уваги внутрішньо переміщених осіб! Скористайтеся своїм правом на податкову знижку за понесеними витратами у вигляді орендної плати за договором оренди житла
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що фізична особа – платник податку, яка має статус внутрішньо переміщеної особи, має право на податкову знижку на суми коштів, фактично сплачених нею протягом звітного року, у вигляді орендної плати за договором оренди житла – квартири чи будинку.
Для отримання податкової знижки необхідно подати до податкових органів:
- декларацію про майновий стан і доходи;
- копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
- копію договору оренди житла;
- платіжні та розрахункові документи, що підтверджують факт сплати,
- заяву, в якій зазначені відомості щодо відсутності умов, які не дають право на отримання податкової знижки згідно з нормами законодавства.
Звертаємо увагу, що копії зазначених документів надаються разом з податковою декларацією, у тому числі при поданні декларації засобами електронного зв'язку в електронній формі, а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку.
Умови для отримання податкової знижки, відповідно до яких такі особи та/або члени його сім’ї першого ступеня споріднення:
- не мають у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої поза межами тимчасово окупованої території України;
- не отримують передбачених законодавством України бюджетних виплат для покриття витрат на проживання.
Розмір такої знижки не може перевищувати у розрахунку на календарний рік 30 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року (у 2023 році – 201 000 грн).
Документами, які підтверджують відсутність умов, що не дають права на отримання податкової знижки може бути:
- Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- інформація від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних чи райдержадміністрацій щодо адресної допомоги для покриття витрат на проживання тощо.
Нагадуємо, що скористатися правом на податкову знижку за результатами 2023 року можна до 31 грудня 2024 року (включно).