Реформа почалася з 1 січня 2018 року. Водночас великі структурні зміни не можуть відбутися в один день і навіть в один місяць. Медична реформа зачіпає кожну місцеву громаду, сотні медичних закладів, тисячі медичних працівників і кожного пацієнта.
Саме тому команда Міністерства охорони здоров’я розробила детальний план впровадження медичної реформи, де кожен матиме чіткі задачі та достатньо часу для їх виконання на кожному етапі.
Країна занадто довго чекала на медичну реформу, тож зараз наша спільна задача – у 2018 році закласти міцний фундамент для змін і якісно запустити нову первинну допомогу.
Автономізація
Основна задача на перше півріччя 2018 – реорганізувати заклади первинної медичної допомоги (ПМД) з бюджетних установ на комунальні некомерційні підприємства. Іншими словами – автономізувати. Це обов’язкова умова, оскільки тільки медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету.
Комунальні некомерційні підприємства є неприбутковими, тобто метою їх діяльності є не отримання прибутку, а надання послуг з охорони здоров’я населенню.
Як неприбуткові підприємства, заклади не будуть платниками податку на прибуток і зможуть самостійно розпоряджатися отриманими грошима. Зокрема вільно встановлювати розмір заробітної плати для медичних та інших працівників.
Перший квартал 2018 року – час для місцевої влади й медичних закладів первинної ланки на підготовку до впровадження нової моделі фінансування та нових стандартів надання послуг.
Депутати ВРУ вирішили на перехідних період (2018-2019 роки) залишити обидві системи фінансування – медичну субвенцію і прямі виплати за договорами з НСЗУ. Тому до початку прямих виплат із Державного бюджету за договорами з НСЗУ заклади первинної ланки (зокрема автономізовані) фінансуватимуться за рахунок медичної субвенції, як і раніше.
Заклади, які не автономізуються та не укладуть договори з НСЗУ, будуть до кінця 2018 року фінансуватися за рахунок медичної субвенції. Відповідно заробітні плати лікарів будуть прив’язані до тарифної сітки.
Медичні заклади зможуть приєднуватися до реформи тільки групами – тобто одразу весь район, місто або ОТГ. Це зумовлено тим, що субвенція виплачується на бюджет і відповідно не може бути скасована повністю для цього бюджету, а не окремого закладу.
Отже, для приєднання до реформи всі заклади охорони здоров’я, які фінансуються з бюджету району, міста або ОТГ, мають бути автономізовані, підключені до електронної системи охорони здоров’я і відповідати Табелю оснащення для надання ПМД.
Приватні практики первинної допомоги (лікарі-ФОП і приватні заклади) можуть укласти договір і розпочати роботу з НСЗУ в будь-який момент із часу запуску роботи Служби.
Підключення до електронної системи охорони здоров’я
Для входження в реформу заклад первинної медичної допомоги має обрати медичну інформаційну систему (МІС) і підключитися до електронної системи охорони здоров’я, яка наразі працює в тестовому режимі. Станом на 12 грудня 2017 року в системі зареєструвалися 655 закладів.
Коли пацієнти укладатимуть декларації з обраними лікарями, вони реєструватимуть їх у системі. Таким чином НСЗУ зможе оплачувати закладу, де працює цей лікар, ведення кожного пацієнта.
У майбутньому електронна система дасть можливість пацієнтам швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям – правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта. Система замінить паперові медичні карти і довідки, лікарі будуть виписувати електронні рецепти, які неможливо підробити.
В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС).
Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента електронної системи. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів.
Створення Національної служби здоров’я
Протягом першого кварталу 2018 року буде створюватися Національна служба здоров’я України – центральний орган виконавчої влади, що реалізовуватиме державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. НСЗУ – це національний страховик (оператор), який укладатиме договори з надавачами медичної допомоги, за якими закуповуватиме у них послуги з медичного обслуговування населення.
НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з Держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші зберігатимуться на казначейських рахунках. НСЗУ контролюватиме дотримання умов договору. Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за МОЗ.
Довідково. І квартал 2018 року – початок підготовчого періоду: автономізація закладів первинної медичної допомоги. ІІ квартал 2018 року – старт приписної кампанії. ІІІ квартал 2018 року – запуск Національної служби здоров’я України. Початок укладання договорів автономних закладів ПМД із НСЗУ. Початок фінансування закладів ПМД за новою моделлю.
Початок і кінець ІV кварталу 2018 року – друге і третє «вікно можливостей» для закладів ПМД укласти контракт із НСЗУ. 2019 рік – початок реформи на вторинному рівні (спеціалізована допомога). 2020 рік – початок реформи на третинному рівні (високоспеціалізована допомога).
За матеріалами Міністерства охорони здоров'я України