Аферисти використовують значний попит на послуги Інтернет-магазинів та аукціонів. Вони створюють фіктивні аккаунти з товаром або послугами і вимагають від клієнтів передоплату за неіснуючий товар. Тому, спеціалісти радять бути уважними при купівлі та продажу товарів в мережі Інтернет. Зокрема, звертати увагу на рейтинги продавців (покупців), перевіряти контакти (телефон та електронну пошту), підтримувати двосторонній зв'язок і зберігати історію листування або телефонних перемовин.
Яких правил слід дотримуватися користувачам Інтернет-ресурсів:
- розраховуватись зі службою доставки по факту отримання товару (післяплата) або передавати готівку безпосередньо продавцеві в руки;
- не рекомендовано переказувати кошти на гаманці електронних платіжних систем (це не гарантія стовідсоткової ідентифікації особи користувача (продавця);
- якщо продавець пропонує перерахувати кошти на рахунок однієї з банківських установ, вимагайте від нього копію паспорта, а для Інтернет-магазинів – реєстраційні документи суб’єкта господарювання. Вказані документи потрібні для перевірки відповідності банківських реквізитів даним продавця (шахраї зазвичай використовують банківські картки сторонніх осіб, тому звертайте увагу на розбіжність між анкетними даними продавця та власника картрахунку).
Якщо обману уникнути не вдалося і продавець (покупець) не виходить на зв'язок (відключений телефон, ігнорує електронні повідомлення), слід зібрати необхідні матеріали, які дозволять здійснити низку ефективних оперативно-слідчих дій:
• скопіювати в електронному вигляді або за допомогою копіювальної техніки чек та/або інші документи, які підтверджують оплату;
• зберегти СМС-переписку та історію дзвінків з мобільного телефону (бажано зробити скріншоти (миттєві фотознімки екрану) або фото цих відомостей);
• зберегти історію переписки із «шахраєм», скріншоти сайта, соціальної сторінки з його оголошеннями, поштові повідомлення разом із заголовками, будь-які контактні дані афериста та його можливих співучасників: номери телефонів, e-mail, skype або інших профілів спілкування;
- негайно поінформуйте поліцію за номером 102 або за телефонами «гарячої лінії» ГУ Національної поліції в Полтавській області (0532)517-757, 562-233, чи звернутися до найближчого територіального органу.
За матеріалами кримінальної поліції
ГУНП в Полтавській області