Актуальним питанням сьогодення залишається організація правовиховної роботи з учнями, схильними до правопорушень. Невтішна статистика та реальна ситуація з підлітковою злочинністю вимагає системної профілактичної роботи на загальнодержавному рівні. Стан організації роботи з профілактики правопорушень у закладах освіти Миргорода обговорили на черговій Громадській раді, що відбулася 1 листопада.
За словами начальника відділу освіти Тетяни Колибельнік, правовиховна робота з учнями, схильними до правопорушень, у кожному навчальному закладі різна, але в основному має ступінчасту трирівневу структуру. Перший рівень – первинна (соціальна) профілактика, попередження негативного впливу факторів соціального і природного середовища. Одним із аспектів змісту роботи є правовиховна робота серед старших учнів. Цей рівень включає анкетування, моніторинг, проведення тижнів правових знань за участю відповідних служб. Другий рівень включає індивідуальну правовиховну робота: виявлення негативних змін у поведінці дитини, що дає можливість попередження подальшого розвитку цих змін, побудована на принципах вивчення та врахування особистості дитини, проектування та забезпечення її розвитку, самоврядування, самоорганізації та самовиховання. На третьому рівні проводиться цілеспрямована робота з учнями, схильними до правопорушень і носить індивідуальний характер.
Тетяна Миколаївна докладно розповіла про організацію правовиховної роботи в кожному закладі освіти. Зокрема, в гімназії імені Т.Г.Шевченка вона побудована на модульній системі й базується на багаторічному досвіді діяльності навчального закладу у Всеукраїнській експериментальній програмі “Психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів”. Тут створено шкільну програму та проект під назвою «Шкільна родина», яка стала частиною загальноміської програми «Трикутник», що функціонує в Миргороді вже багато років. У роботі з учнями використовуються наступні форми і методи роботи з питань правової освіти та попередження правопорушень серед підлітків: інформаційно-масові, діяльнісно-практичні, групові, інтегративні, діалогічні, індивідуальні. Це уроки, уроки-практикуми, лекції, семінари, олімпіади, «круглі столи», інтерактивні ігри, практичні заняття, анкетування, консультації юристів.
У всіх школах проведено загальношкільні конференції на тему: «Профілактика правопорушень серед неповнолітніх», тренінігові заняття «Профілактика булінгу в шкільному середовищі» та «Стоп булінг!», батьківські збори на правову тематику за участі представників Миргородського бюро правової допомоги та Миргородського міськрайонного відділу з питань пробації, інспектора ювенальної превенції Миргородського відділу поліції, фахівців із соціальної роботи Миргородського міського центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді. У закладах постійно проводять індивідуальні бесіди з учнями, схильними до девіантної поведінки і скоєння правопорушень, надають індивідуальні консультації батькам дітей, які потребують додаткової уваги. Практикують відвідування соціальним педагогом сімей із метою вивчення умов проживання дітей та взаємовідносин в сім'ї.
За словами Тетяни Миколаївни, протирецидивна профілактика ведеться за спеціальною програмою для учня, який перебуває на внутрішньому обліку. За ним закріплений індивідуальний наставник, заведена індивідуальна карта, у якій фіксуються зміни в характері і поведінці учня, динаміка розвитку особистості протягом останніх двох років. На основі цього застосовуються ті чи інші виховні методи. Результати такої всебічної діагностики допомагають знайти шляхи корекційної і розвиваючої роботи. Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнівському колективі, обговорюють на класних зборах, на засіданнях учнівського самоврядування, педагогічних радах.
Також при відділі освіти в серпні 2018 р. створена рада профілактики правопорушень серед учнів закладів освіти міста, до якої, крім працівників відділу, входять представники шкіл, інспектор ювенальної превенції Яна Захода, керівник служби у справах дітей Євгенія Усатова, в. о. директора центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Вікторія Максимова. Робота ради спрямована на координацію своєї діяльності з закладами освіти, надання методичної допомоги з питань організації виховної роботи, залучення до цієї роботи працівників правоохоронних органів, служби у справах дітей, центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Згадані керівники профільних підрозділів доповнили інформацію Тетяни Колибельнік, розповівши про проведені заходи та підсумки такої роботи. Зокрема, за результатом Всеукраїнського профілактичного заходу «Урок», у ході якого було виявлено одного учня, який не приступив до занять, а у жовтні його було повернуто до навчання. Також поновлено банк даних дітей соціально незахищених категорій по закладах освіти, списки узагальнено відділом освіти та запропоновано соціальним службам. Питання щодо правової культури учнів обговорюють на засіданні «Молодіжного парламенту м. Миргорода».
Підсумовуючи свій виступ Тетяна Миколаївна акцентувала, що школа – не є основним вихователем дітей. Педагоги допомагають учням засвоювати знання. Культура поведінки дитини, її зайнятість – це відповідальність батьків, тим більше, що діти наслідують їхні звички та спосіб життя. А ще додала, що у місті працює розгалужена система позашкільної освіта. І вона, на відміну від закордонної, безкоштовна. Позашкільні заклади чекають на дітвору, щоб допомогти їй розвиватися та стати успішними.
Питання, яке винесли на розгляд громадськості - вкрай важливе. Після озвученої інформації про спільну роботу в цьому напрямку актуальна тема з контролю не знімається. Профілактична робота з підлітками буде продовжуватися, - підкреслила секретар міської ради Наталія Гирка.