Метою велосипедної концепції є популяризація здорового способу життя громадян та гостей міста, молодіжного спорту, у тому числі велоспорту, забезпечення необхідних передумов для розробки та реалізації плану дій щодо створення безпечної велосипедної інфраструктури, подальшого розвитку велосипедного руху задля поліпшення якості життя мешканців, туристичної привабливості, розвантаження транспортної системи та екологічного стану міста Миргорода.
Концепція базується на чотирьох основних принципах, яких дотримуються в країнах з великим досвідом велоруху:
ФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ. Велорух у місті виконує насамперед транспортну функцію. Для міст Північної Європи 30% транспортного руху припадає на велосипеди.
ЦІЛІСНІСТЬ. З огляду на виконання головної своєї функції – транспортної, вело маршрути в місті повинні бути зв’язані в цілісну транспортну систему. Початок і закінчення велодоріжки повинні мати свою транспортну логіку.
БЕЗПЕКА. Організація системи велосипедного руху повинна виходити з забезпечення безпеки усіх учасників руху, велосипедні маршрути повинні бути безпечні та комфортні для будь-яких умов руху.
СИСТЕМНІСТЬ. Розвиток інфраструктури у Миргороді втрачає сенс без інтеграції її в транспортну систему міста. Він буде неможливим без паралельної реформи автотранспортної схеми міста.
Усі велосипедисти вимагають безпечної і безперешкодної можливості рухатися. Можна виділити наступні групи користувачів, які відрізняються між собою:
Діти та підлітки, що стосується цієї групи, то сприятливою для здоров'я і розвитку самостійності є можливість самостійно прокладати власні локальні маршрути. У середньому в 4 роки діти починають кататися на велосипеді. Дітям потрібні безпечні умови, особливо на головних транспортних вулицях з інтенсивним рухом, які проходять через мікрорайони міста.
Люди старшого віку використовують велосипед в багатьох цілях, найбільше – для організації дозвілля. Перш за все, їм потрібні рівні поверхні з хорошим тертям. За наявності альтернатив багато хто вибирає маршрути, відокремлені від автомобільного руху. Для цієї групи істотним є забезпечення безпеки в громадських місцях.
Рекреаційні велосипедисти – які користуються велотранспортом для вечірнього дозвілля, одноденних велосипедних турів за місто. Серед них є як менш спортивні, так і більш досвідчені велосипедисти, сім'ї з дітьми і літні люди, сподіваються, перш за все, на добре придатну для їзди і переміщень велосипедну мережу, відокремлену від головних транспортних доріг, яка має високу цінність для відпочинку і позначена надійними орієнтирами.
Туристи-велосипедисти та мешканці міста працездатного віку не однорідна група, яким потрібна міжрайонна у місті велосипедна мережа, по можливості з обмеженою кількістю об’їздів для подолання значних відстаней. Вони очікують розвинутої веломережі, надійних орієнтирів, широких вело доріжок з якісним покриттям.
Велосипедисти є повноцінними учасниками дорожнього руху і тому мають повне право на частину існуючої вулично-дорожньої мережі. Звичайно ж, вони можуть рухатися і по звичайних вулицях та дорогах разом з автомобільним транспортом, але більш безпечно та комфортно велосипедисти будуть відчувати себе на спеціально виділеній частині мережі доріг, призначеної тільки для них.
Розвиток велосипедної інфраструктури передбачає перед собою створення безпечних, комфортних та привабливих умов для руху на велосипеді. До супутньої вело інфраструктури відносяться: велопарковки для тимчасового зберігання велосипедів і майданчики для тривалого зберігання велосипедів, станції вело прокату, майданчики для занять молодіжними видами спорту та інше. У Миргороді триває процес створення майданчику "Екстрим" для занять екстремальними видами спорту.
Основними критеріями для розміщення та обладнання велопарковок тимчасового зберігання є мінімальна відстань до об'єкта і мінімальний час доступу до велосипеда. Тому такі паркування необхідно розміщувати біля входів у магазини, пошту, залізничного вокзалу, навчальних закладів, парків культури і відпочинку та інших соціально-побутових об'єктів. Ще одним місцем облаштування тимчасових велопарковок можуть стати павільйони на зупинках громадського транспорту, розташованих біля різних об'єктів громадського призначення: органи державної та місцевої влади, лікарні, магазини, туристичні об’єкти.
Аналіз підрахунку велосипедистів у Миргороді вже провели. Волонтери активно взяли участь у підрахунку велосипедистів Миргорода. Ініціатором міської акції стала ГО "Передвижник". Їхню ідею з великим задоволенням підтримали активісти–вихованці Центру естетичного виховання. Сприяла заходу і міська влада. Волонтери були приємно вражені великою кількістю велосипедистів у нашому місті.
Всього за годину підрахунку 22 квітня 2015 року в 17 точках було нараховано 2605 велосипедистів. Найінтенсивнішим очікувано виявилося перехрестя вулиць Гоголя та Незалежності, через яке за годину приїхали 493 велосипедиста. Високий велопотік також припадає на залізничний переїзд на вулицю Багачанську – 298 чол., перетин вулиць Гоголя та Шевченка – 231 чол., Старосвітська та Воскресінська – 209 чол., Боровиковського та Полтавська – 202 чол.
Багато європейських міст пішли шляхом розвитку велосипедного руху і досягли в цьому істотного прориву. Так у деяких містах Голландії питома частина велосипедного руху в загальній системі міських перевезень становить більше 35%. Середній показник для європейських міст з розвиненою велосипедною інфраструктурою становить близько 10%.
Зменшення транспортного навантаження на центральні вулиці та особливо в курортній зоні, без погіршення якості транспортного обслуговування населення та відпочиваючих громадян можливо шляхом удосконалення мережі дорожніх маршрутів, розширення проїзної частини вулиць, влаштування велосипедних доріг та впровадження велосипедних маршрутів, створення пунктів прокату та обслуговування велосипедів, парковок на кожній відповідній ділянці вздовж набережних та вулиць. Все це сприятиме більш ефективному розподілу туристів на маршрутах, покращуватиме імідж курортного міста, забезпечить оздоровлення туристів та жителів.
Основні велосипедні маршрути
Термін та етапи реалізації Концепції
Беручи до уваги досвід європейських міст, створення аналогічних велосипедних інфраструктур розраховано на 5 років. Тому дана концепція розрахована на 2015-2020 роки.
Зараз триває підготовчий етап – розробка та ухвалення плану заходів по реалізації концепції, що передбачає: створення робочої групи з питань реалізації концепції, до якої включено депутатів міської ради, громадських активістів, представників відповідних відділів Миргородської міської ради під загальним керівництвом заступника Миргородського міського голови. Розробка робочих проектів велосипедних маршрутів та розвитку велосипедної інфраструктури на основі Концепції. Організація взаємодії громадян, громадських організацій і місцевих органів з питань забезпечення велосипедного руху та проведення відповідних інформаційних компаній. Координація діяльності між відділами міської ради та комунальними підприємствами м. Миргорода з метою реалізації завдань Концепції. Збір та аналіз даних про велосипедний рух (інформація про громадську думку, аналіз аварійності та інше). Тривалість підготовчого етапу: до кінця 2015 року.
Основний етап реалізації концепції: Адаптація вулично-дорожньої мережі до велосипедного руху 2015-2016 роки. Планування бюджету міста Миргорода 2016-2020 років з урахуванням заходів по реалізації концепції та відповідних програм і планів. Будівництво велодоріжок у всіх районах міста з 2015-2018 роки. Будівництво майданчиків для заняття молодіжними видами спорту у кожному районі міста з 2015 року. Розробка інвестиційних проектів і залучення приватного капіталу для реалізації Концепції. Створення умов для розвитку сфери послуг велотранспорту. Розвиток єдиної наскрізної міської веломережі 2015-2020 роки.
Посилання на карту з веломаршрутами:
https://drive.google.com/file/d/0B5FISYQc3AJvQjdDbmpZaGpNNlU/view
Посилання на опитування щодо створення велосипедної інфраструктури:
http://goo.gl/forms/LKF05tB1JN
За довідковою інформацією звертайтеся за тел. 5-33-21, каб. № 8, Миргородська міська рада. Пишіть на електронну адресу: [email protected]