Мова – невичерпне багатство, яким природа обдарувала людину, його можна примножити, а можна й непомітно розгубити. Тож перед дорослими завжди стоїть завдання: прищепити дитині любов до слова, навчити її чітко, красиво і влучно висловлюватися, відстоювати власну думку.
Першочерговим завданням розвитку мовлення дітей на етапі дошкільного дитинства є виховання мовної особистості, такої, яку характеризує достатній рівень мовленнєво-комунікативної компетентності, яка вільно і творчо застосовує мову в різних ситуаціях життєдіяльності.
Питання здійснення контролю та керівництва за розвитком мовленнєвої компетентності дошкільників було розглянуто під час семінару завідувачів та вихователів – методистів міста, що відбувся у ДНЗ № 10 «Веселка» комбінованого типу (завідувач Левченко Н.Г.). Наталія Григорівна ознайомила присутніх із планом роботи засідання і наголосила, що оволодіння рідною мовою та мовленням , як найголовнішими засобами пізнання і спілкування, є першочерговими у роботі з дітьми протягом усього дошкільного віку. Презентацію роботи закладу за освітньою лінією Базового компоненту «Мовлення дитини» продемонструвала вихователь – методист Головіченко О.В., в якій розповіла про використання різноманітних форм роботи з дітьми з розвитку мовлення, педагогами, батьками.
Протягом 2017- 2018 н. р. в закладі працює логопедичний пункт для дітей старших груп загального розвитку, із завданнями якого познайомила присутніх учитель - логопед Ганжа О.М. Які методи та прийоми постановки і автоматизації звуків (шиплячих, свистячих, сонорів) використовує педагог у своїй роботі, присутні побачили під час перегляду фрагментів відеозанять із дітьми . Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема у розвитку мови, належить сім ї. Спрямувати роботу на розширення знань батьків про особливості порушення розвитку дітей, інформувати щодо змісту спеціальних занять, консультувати онлайн і отримувати зворотній зв’язок допомагає нетрадиційна форма роботи з батьками засобами ІКТ - технологія «Фідбек», яку Оксана Михайлівна вдало застосовує. Педагог зазначила , що основне завдання у роботі логопедичного пункту, - постановка звуків, - вирішується значно швидше і якісніше, якщо батьки мають можливість побачити елемент заняття, звернути увагу на його особливості, переглянути через деякий час та порівняти результати.
Використання інноваційних технологій на заняттях з мовленнєвого розвитку сприяє підвищенню рівня активності дітей та успішному їх закріпленню. Так, вихователь дітей старшої групи «Конвалія» Сергієць О.М. під час комплексного заняття з елементами грамоти на тему «Давайте,діти, поговорим про весну!» за допомогою методу багатоканальної діяльності формувала у дітей уміння сприймати зображення через уявні відчуття та передавати їх у зв’язному висловлюванні. Навчитися складати та «читати» речення за допомогою карток – замісників дошкільнята змогли у процесі дидактичної гри «Веселі речення». Олена Михайлівна розширила та активізувала словник дітей за заданою темою.
Ставити та розв’язувати мовленнєві завдання можна в будь-якій діяльності, якою цікавляться діти. Вихователь старшої групи «Мак» Ребрик О.Г. розповіла про роль театралізованої діяльності у вирішенні завдань мовленнєвого розвитку дошкільників. Театральне мистецтво сприяє естетичному вихованню дітей, залучає їх до мистецтва, розвиває вміння бачити, чути, розуміти красу слова, дії. В цій групі діє гурток «Англійська мова для дошкільнят», керівником якого є вихователь Яценко С.С. Світлана Сергіївна в ігровій формі навчає малят сприймати на слух та розуміти англійські висловлювання, відтворювати їх у мовленні. Як майстерно діти виконують ролі казкових героїв, володіють засобами емоційно- образної виразності(інтонація, міміка, жести), технікою мовлення, присутні мали змогу побачити під час театралізації казки «Пригоди у книжковій крамниці». Перевтілившись у різних персонажів, малеча з легкістю вирішувала казкові завдання разом з її господарем - домовичком Кузею. І як буває в казці, добро перемогло зло. Незвичайним, дивовижним був танок – флешмоб про добро, який спонукав присутніх висловити яскраві враження від переглянутих заходів. Атмосфера семінару була доброзичливою та невимушеною.
Гречка Л.М.,
методист відділу освіти
Миргородської міської ради