Реалізація основного завдання пенсійної реформи, що полягає в підвищенні рівня соціальної захищеності громадян, потребує значних обсягів фінансових ресурсів та збалансованості бюджету Пенсійного фонду. Враховуючи, що основним джерелом бюджету ПФУ є відрахування від фонду оплати праці, то від його зростання залежить і фінансова стійкість Фонду. Тінізація доходів та зайнятості негативно впливає на стан надходження коштів у бюджет Фонду.
Тіньова, або "сіра" заробітна плата, яку маскують за офіційними трудовими відносинами й виплачують на рівні мінімальної або нижче за неї, приховує в собі великі фінансові резерви для надходжень у пенсійний бюджет. За експертними оцінками, сьогодні до 200 млрд. грн. виплачують у конвертах, а отже, аналізуючи дані персоніфікованого обліку, Пенсійний фонд, як ніхто інший, бачить ті негативні наслідки, до яких призводить тінізація економіки. Тобто тіньові зарплати в кінцевому підсумку невигідні самим працівникам, адже негативно впливають на рівень їх соціального забезпечення. Тому сьогодні основну увагу Пенсійного фонду зосереджено на посиленні страхових принципів у солідарній системі, а саме: збільшенні залежності розміру пенсій від сплачених внесків та тривалості страхового стажу, а також запровадженні другого рівня пенсійного страхування - накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Однією з основних причин тінізації заробітку в Україні називають велике навантаження на фонд оплати праці, що в середньому становить 40,2%. Із метою легалізації заробітної плати Верховна Рада ухвалила Закон , згідно з яким було запроваджено знижувальні коефіцієнти під час нарахування єдиного внеску, які в разі виконання певних умов мали стимулювати збільшення виплати легальної заробітної плати На практиці це ще не дало позитивних результатів. Утім, розрахувати, що зниження навантаження на заробітну плату під час перебування економіки в кризовому стані призведе до збільшення надходжень у бюджет Фонду, надто оптимістично. Управління Пенсійного фонду провело опитування 180 страхувальників щодо застосування понижувальних коефіцієнтів нарахування єдиного внеску, з яких жоден страхувальник не планує скористатися правом застосування такого коефіцієнту. Україна має дуже низький рівень утримань із доходів працівників на соціальне страхування, а саме: 9% - із найманого працівника, а 91% - із роботодавця, тоді як в інших країнах ця пропорція становить 50x50. Пенсійний фонд ще торік вносив альтернативні пропозиції щодо зменшення навантаження на роботодавця шляхом перерозподілу сплати єдиного внеску від роботодавця до найманого працівника, поступово довівши його до пропорції 50x50. При цьому фінансовий ресурс фондів соціального страхування не зменшуватиметься. Такий перерозподіл не повинен призвести до зменшення реальної заробітної плати найманих працівників, що має бути закріплено законодавчо. Навпаки, перерозподіл єдиного внеску від роботодавця до найманого працівника сприятиме зацікавленості в його сплаті останнім, посиленню страхових принципів у соціальному страхуванні та зменшенню дефіциту бюджету Фонду внаслідок легалізації заробітної плати та зайнятості.
Т.Й. Мельник,
заступник начальника управління пенсійного фонду
в м. Миргороді та Миргородському районі